۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۹۹۴۷۶
گزارش رسا؛

حکام عربی و اسرائیل؛ یک روح در چند کالبد | الجبیر: ایران دشمن امت اسلام است

حکام عربی و اسرائیل؛ یک روح در چند کالبد | الجبیر: ایران دشمن امت اسلام است
توافق اسرائیل و کشورهای عربی برای معرّفی ایران به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام نشان از آن دارد که حکام عربی در لباس اسلام به امت اسلامی خیانت می‌کنند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، حکام کشورهای عربی و اسرائیل در کنفرانس ضد ایرانی ورشو که 13 و 14 فوریه در لهستان برگزار شد، به بهانه بررسی راهکارهای تحقق صلح جهانی و حل بحران‌های منطقه‌ای به ویژه مسأله فلسطین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نشست که واکنش‌های متعدّدی را به همراه داشت و بسیاری آن را پیش از شروع، در دستیابی به اهدافش ناکام توصیف کردند اما بستر مناسبی برای شروع آشکار ساختن پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بود؛ مسأله‌ای که تا حدودی از دید رسانه‌ها مغفول مانده است.

اتهامه زنی‌های مستمرّ آمریکا به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تروریسم و معرفی ایران به عنوان بزرگترین خطر خاورمیانه بهانه‌ خوبی را برای انعقاد قرارداد فروش میلیون‌‌ها دلار سلاح به کشورهای عربی فراهم ساخت تا دونالد ترامپ به جان گاو شیرده سعودی افتاده و تمام ثروت مردمان عربستان را به یغما ببرد.

مقابله با ایران و حزب الله به مثابه دو رکن مهم دفاع از فلسطین، سبب شده تا کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین، امارات، مصر و به تازگی عمان، در یک جبهه متحد شوند و با چشم پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، بی‌شرمانه به برقراری روابط با این رژیم جعلی افتخار کنند.

ویدویی جنجال برانگیز از حاشیه نشست ورشو
چندی قبل ویدیویی کوتاه از نشست ورشو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در هیاهو و جنجال رسانه‌ها، به صورت پنهانی با حضور در محل استراحت بنیامین نتانیاهو با وی دیدار و گفت‌وگو کند.

با آنکه پیرامون صحت و سقم فیلم منتشر شده از دیدار وزیر خارجه عمان با نتانیاهو بحث‌های فراوانی طرح شد و برخی این اقدام را محکوم و عده‌ای نیز آن را تایید کردند اما توئیت نخست وزیر اسرائیل این قائله را خاتمه داد هرچند که سفر بی‌سابقه نتانیاهو به عمان و دیدار با سلطان قابوس، جایی برای شک و تردید در صحت این فیلم کوتاه باقی نگذاشته است.

 نتانیاهو با ابراز خرسندی از روابط قوی عمان و اسرائیل و پس از دیدار با وزیر خارجه عمان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تویتر نوشت: «خوشحال شدم که بار دیگر با شما دیدار کردم. تصمیم شجاعانه سلطان قابوس و دعوت از من برای حضور در عمان، تغییری بزرگ را در جهان ایجاد خواهد کرد.»

وی همچنین با تقدیر از بن علوی خاطر نشان کرد: «از شما برای این سیاست مثبتی که برای آینده در پیش گرفته‌اید تشکر می‌کنم. به زبان شهروندان اسرائیل و به جانشینی از بسیاری از مردمان خاورمیانه از سیاستی که برای تحقق صلح و ثبات جهانی اتخاذ کرده‌اید، تشکر می‌کنم.»

در مقابل یوسف بن علوی وزیر خارجه بحرین با خطاب قرار دادن نتانیاهو، اقدام کشورش را «چشم اندازی جدید و مستقبل به سوی آینده» دانسته و تاکید کرد که ملت‌های منطقه به دلیل محصور ماندن در گذشته، از جامعه جهانی عقب افتاده‌اند اما دوران جدید شکوفایی این ملّت فرا رسیده است.

هم پیالگی حکام عربی با اسرائیل
در همین راستا، دفتر نخست وزیر اسرائیل ویدیویی از نشست وزرای خارجه کشورهای عربی با نخست وزیر اسرائیل و دفاع آنان از رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود منتشر ساخت که بلافاصله با تشدید فشارها مجبور به حذف آن شد.

در این ویدیو خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، مسأله ایران را مهمتر از مسأله فلسطین دانسته و می‌گوید: «از کودکی تا به امروز همواره سخن از مسأله فلسطین ـ اسرائیل به عنوان یک قضیه مهم و اساسی بوده است و باید این مسأله به نحوی پایان یابد. در مرحله پیش رو، ما با چالش بزرگتری در تاریخ خود روبه‌رو هستیم و آن چالش جمهوری اسلامی ایران است.»

در این دیدار، عبدالله بن آل نهیان وزیر خارجه امارات با به رسمیت شناختن اسرائیل تاکید کرد که رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد.

عادل الجبیر وزیر دولت در امور خارجی عربستان نیز با اتهامه زنی به ایران و ابراز ناراحتی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین به خصوص حماس و جنبش جهاد اسلامی گفت: «به فلسطین بنگرید که چه کسی از حماس و جهاد اسلامی حمایت کرده و حاکمیت فلسطین را با چالش مواجه کرده؟ بله ایران»

سخنان جبیر ناظر به اقدام مسؤولان فلسطینی در محکوم کردن نشست ورشو بوده است. مقامات بلندپایه فلسطینی با هشدار نسبت به هرگونه اقدامی در مسیر عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در نشست ورشو تصریح کردند که این اقدامات در وهله نخست به سود اسرائیل و به زیان ملت مظلوم فلسطین تمام خواهد شد.

با انتشار ویدیوی جلسه مشترک مسؤولان اسرائیلی با حاکمان عربی، عربستان سعودی در روزهای اخیر با صدور بیانیه‌ای، هرگونه ارتباط میان اسرائیل و عربستان را تکذیب کرده است. همزمان شبکه ده تلویزیون اسرائیل از قول مقام مسؤول بلند پایه‌ای در این رژیم، این بیانیه و پیام را کاملا سرّی برشمرد زیرا عادی سازی روابط با اسرائیل، طرحی است که عربستان برای آن نسخه‌های مختلفی پیچیده بود و انتظار نداشت که به این زودی این خبر همگانی شود.

از سویی وزارت خارجه اسرائیل در گزارشی محرمانه مدعی شده است که با آنکه عربستان سعودی اکنون آمادگی لازم برای اجرایی شدن طرح موسوم به معامله قرن را ندارد اما اصراری نیز برای قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتی که در حق فلسطینیان انجام می‌دهد به ویژه کشتار مردم در راهپیمایی بازگشت، ندارد.

خیانت حکام عربی به آرمان‌های فلسطین با هدف جلب رضایت آمریکا و اسرائیل و باقی ماندن در رأس قدرت، وادر ساختن مسؤولان فلسطینی مانند محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش شروط اسرائیل در مذاکرات و یا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشان دهنده آن است که حاکمان کشورهای عربی تنها ژست مسلمانی به خود گرفته‌اند.

تجربه‌های تاریخی نشان داده که ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی پابرجا نخواهد ماند. مقامات سعودی، بحرینی، اماراتی، مصری و عمانی بدانند که فلسطین سرزمین مسلمانان بوده و همواره قبله اول مسلمانان باقی مانده و چنین اقدامات خائنانه‌ای تاثیری را در نتیجه نهایی که همان پیروزی ملت فلسطین است، نخواهد گذاشت./981/ب912/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات